Laden Evenementen

« All Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

4 dagen Lutzerath – Duitland

28 augustus 2020 - 31 augustus 2020

Gegevens

Begin:
28 augustus 2020
Einde:
31 augustus 2020
Evenement Categorie:

Organisator

Motorclub MC Spat.Lab
Telefoon:
06-49655563
E-mail:
spatlab(at)gmail.com
Site:
www.spatlab.nl

Locatie

Hotel Maas
Trierer Str. 30
Lutzenrath, 56826 Duitsland
+ Google Maps
Telefoon:
+49 (0) 2677 / 9363-0
Site:
http://www.hotel-maas.de/

Op veler verzoek hebben we deze 4 dagen gepland in de Vuureifel, waar we gaan genieten van de omgeving waar de wegen aangelegd lijken te zijn voor motorrijders, helaas is het opening van de wijnfeesten in Cochem afgelast vanwege de Corona crisis.

Aanmelden

Je kunt je voor dit weekend aanmelden bij Anja Welvaarts (spatlab@gmail.com) of via deze link.

 

Vertrekpunt

We verzamelen om 8.30  uur bij Van der Valk Hotel Stein-Urmond | Mauritslaan 65| 6129 EL | Urmond.

 

Kosten per persoon (overnachting, ontbijt, avondeten), we verblijven in de appartementen en het hotel, afhankelijk van de geboekte kamer

Leden: Een-persoonskamer: 220 euro, Twee-persoonskamer: 200 euro

Introducees: Een-persoonskamer: 245 euro, Twee-persoonskamer: 225 euro

 

Dag 1 Heenrit

Heerlijk ontspannen toeren. Dat kenmerkt vandaag de heenrit. Al vanaf het startpunt bij Hotel van der Valk in Stein-Urmond ga je direct de binnendoorweggetjes op en laat je de snelweg links liggen.

Het eerste stuk van de route volgen we delen van de Mergelland-route, die je langs een aantal bezienswaardigheden voert zoals kasteel Elsloo, de runway van Maastricht-Aachen Airport en kasteel Geulzicht.  Bij Teuven kom je de eerste echte (krappe) haarspeldbochten tegen waarna je getrakteerd wordt op een mooi uitzicht op kasteel Beusdael.

Overweeg om vandaag wat eerder te pauzeren dan normaal. Als je eenmaal de Hoge Venen inrijdt, kom je weinig pauzeplaatsen tegen. Pas weer rondom Monschau heb je de eerste mogelijkheden voor een terrasje langs de route. Je kunt heerlijk lunchen bij Bistro Alte Molkerei. Hou er rekening mee dat de parkeerplaats hier een grindveld is. Als je 50 meter doorrijdt, ga je een straatje in waar een parkeerplaats ligt, vandaar uit kun de binnendoor naar de Bistro lopen.

Je vervolgt de route verder door de Eifel en na Olzheim kun je kiezen om de korte, lange of extra lange route te rijden. De korte route brengt je via heerlijk slingerende wegen langs Gerolstein en Daun rechtstreeks naar het hotel. De lange en extra lange route daarentegen maken nog een extra lus richting de Nurburgring en omgeving.

 

Dag 2 Geierlay rondrit

Deze rondrit brengt ons naar de Hunsrück. Wederom kun je weer kiezen voor 3 lengtes. De toeristische route (2T) rijdt via glooiende wegen op de meest direct manier naar alle bezienswaardigheden onderweg. Hierdoor heb je ruim de tijd om ze allemaal te bezoeken en rond te wandelen. De twee overige rondritten nemen iets meer ruimte in tussen alle bezienswaardigheden, waardoor je wellicht moet kiezen geen of slechts 1 plek te bezoeken.

Eerst steken we de Moezel over. Via welbekende haarspeldbochten klimmen we de hoogvlakte van de Hunsrück op waar we, op ongeveer eenderde van de route, kunnen pauzeren bij Schloss Daun. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op het kasteel. Indien je wat avontuurlijker bent aangelegd, kun je ook doorrijden naar de Nahe Skywalk. Dit balkon hangt boven een steile klif en biedt een mooi uitzicht op de vallei en rivier Nahe diep onder je. Vlakbij de skywalk heb je een restaurant waar je ook kunt pauzeren. Hou er rekening mee dat je helaas alleen aan het begin van het dorpje kunt parkeren, waarna je ongeveer 300m moet lopen om bij de skywalk en het terras te komen.

Na de skywalk splitst de route zich op. De toeristische en korte route gaan elk via hun eigen kronkelweggetjes richting de Geierlay hangbrug. De lange route vervolgt eerst haar weg nog richting de Rijn. Onderweg heb je een aantal stopplekken met uitzicht op de Rijn. De meest bijzondere stopplaats is het Gunderodehaus.

Je kunt hier prima pauzeren in de schaduw van de grote bomen met de Rijn verder onder je. Hou er rekening mee dat, als je hier wilt pauzeren, het wellicht verstandig is je motor te parkeren aan de straat. Het parkeerveldje beneden heeft een vrij steile en smalle weg met her en der grind! Niet eenvoudig om er te geraken en nog lastiger om er weg te rijden.

Uiteindelijk komt ook de lange route uit bij de Geierlay hangbrug. Deze voetgangersbrug is een van de langste hangbruggen van Duitsland en is zeker de moeite waard om te bezoeken. Je kunt (betaald) parkeren in Morsdorf en vandaar via een 1,5km lange wandeling naar de brug in het bos wandelen.

Na dit bezoek ga je weer verder richting het Westen en steek je bij Frankel weer de Moezel over. De route schampt langs Cochem om uiteindelijk na een mooie dag weer aan te komen bij Hotel Maas.

Deze route is een eenvoudige route met mooie glooiende wegen. Slechts af en toe een klein weggetje met spannende (haarspeld-)bochten. Hierdoor is het tevens ook een snelle route.

 

Dag 3 Kyllburg Rondrit

Vandaag rij je een rondrit met een heel ander karakter dan die van gisteren. De route is minder snel en heeft aanzienlijk meer kleine bochtige weggetjes. Via Gerolstein, Bitburg, Piesport en Wittlich heb je een dagvullend programma met alleen maar bochtjes en bossen afgewisseld met mooie vergezichten.

De mensen, die een uitstapje willen, kunnen hun ogen uitkijken bij de Eifeler Glockengiesserei. Dit kleine bedrijfje geeft leuk inzicht in het handmatige vervaardigen van gegoten klokken.

De route volgt een aantal slingerweggetjes tot aan Gerolstein. Vlak daarna rij je een tweetal kleine haarspeldbochten op. Deze liggen aan de voet van Forsthaus Kasselburg, waar je prima kunt pauzeren. Met een beetje geluk zie je de andere Spatlabbers de haarspeldbochten onder je voeten omhoog rijden.

Na Gerolstein duik je de bossen in. De kleine en goed geasfalteerde weggetjes lijken bijna een voorproefje op het Zwarte Woud. De wegen hier lijken verdacht op het gebied dat we na de Moezel gaan bezoeken. Dikke bossen worden afgewisseld met kleine slaperige dorpjes.

Net na Bitburg kun je voor het eerst kiezen welke lengte in route je vandaag wilt rijden. De korte en lange route maken hier een extra lus voordat alle routes weer bij elkaar komen vlakbij de Moezel. Komend uit het bos heb je een mooi zicht op de Moezel in de vallei. Via een aantal haarspeldbochten daal je af naar de Moezel. Vergeet niet onderweg te stoppen bij het Moselpanorama restaurant in een van de haarspeldbochten. Je kunt hier heerlijk genieten op het terras.

Na een korte rit door de Moezelvallei draai je de Lieservallei in richting Wittlich. In Wittlich kun je tanken, waarna je snel de drukte verlaat en de bergen en bossen weer inrijdt. Net na Wittlich, op de eerste heuvel, heb je nog een leuk uitzichtspunt waar je even kunt pauzeren. Je kunt hier dan ook bepalen of je van routelengte wisselt. Hierna heb je namelijk de tweede extra lus van de korte en lange route.

Dag 4 Terugrit

Voor een aantal mensen is vandaag alweer de laatste dag van hopelijk een mooi lang weekend weg. Het merendeel van de groep rijdt door naar het Zwarte Woud; een klein aantal rijdt terug naar Nederland. Desalniettemin hebben we vandaag nog een mooie rit in petto voor de terugreis.

Zowel de korte als lange rit zijn mooi om te rijden. De korte rit is geschikt als je op tijd thuis wilt zijn vandaag. Tijdens het voorrijden kwamen we rond 14.30 uur op het eindpunt van de route aan: restaurant de Waldschanke, nog net in Duitsland (vlak voor Sittard). De lange route heeft direct aan het begin van de ochtend een extra lus, zodat je nog even geen afscheid hoeft te nemen van het gebied rond de Moezel.

Voor de terugrit vandaag hebben we twee bekende stops en een nieuwe stop in de route opgenomen. Onderweg kun je pauzeren bij Cafe Milz (het lekkere bakkertje in Marmagen) en bij Kloster Mariawald, vlakbij de Rurtalsperre. De nieuwe pauzeplaats is een bijzondere plek. Net voorbij Aachen, heb je de bruinkoolgroeves van de RWE. De activiteiten hier hebben een immens gat in de grond geslagen. Aan de rand van deze groeve staat Indemann. Een grote metalen structuur in de vorm van een mens. Je kunt deze toren beklimmen waarna je een spectaculair uitzicht hebt op de groeve. Uiteraard hoef je de toren niet te beklimmen: je kunt ook de groeve bewonderen vanaf het terras van restaurant Indemann. Tijdens het voorrijden kwamen we hier rond 12.30 uur langs waardoor het een prima lunchplek bleek te zijn. 

Na de lunch rij je een ronde om de groeve heen. Op een aantal plekken kun je stoppen om de groeve en de gigantische machines te bewonderen. Al met al duurt de rit om de groeve heen ongeveer 25 minuten! Uiteindelijk verlaat je de groeve en vervolg je de weg verder richting het Noordwesten. Na een hopelijk mooie terugrit kun je dan nog even genieten van een ijsje bij de Waldschanke voordat je weer richting huis gaat.

 

 

Algemene informatie voor vertrek en huisregels

De algemene informatie voor vertrek,vind je  hier, voor de huisregels kun je hier terecht.

 

Controle van je motor

Klik hier voor de motorcontrolepunten voor aanvang van het motorrijden (BRAVOK)

 

Bijzondere bepalingen in de diverse landen

Klik hier om deze bijzondere bepalingen voor het rijden in groepen in Duitsland te bekijken.

 

Correct laden routes

Een van de meestvoorkomende problemen met het laden van routes heeft te maken met het inladen van routes van een derde (deze dus). Alles lijkt in orde, maar zodra je de route in mapsource of basekamp wil openen krijg je een foutmelding.

De beschrijving hoe je de routes correct kunt laden vind jehier!!

 

De weg kwijt met je Garmin??

Klik hier om te kijken hoe je dit op kunt lossen.

 

De routes, tracks en POI bestand

Voor info kun je terecht bij Leonor Orban (leonor_orban(at)hotmail.com

Routes GPX Garmin (zipbestand)

Tracks GPX Garmin (zipbestand)

Routes TOMTOM (zipbestand)

 

POI bestand

 

Wat zijn POI’s en wat kun je er mee?

Klik hier voor meer info.

 

Waar gaan we heen?

Klik hier om het kaartje van de route te bekijken.

 

Mocht je dit icoontje rechts naast het linkadres zien, dan daar op klikken, google ziet deze pagina als onbeveiligd, maar je wordt dan doorgelinkt naar de goede pagina. Dit heeft te maken met de nieuwe regelgeving qua websites.

 

N.B. Zoals voor al onze weekenden en tochten, geldt ook hier:

We hebben ons best gedaan om mooie routes uit te zoeken en we rijden die grotendeels voor om eventuele problemen te onderkennen. Echter, het rijden van de routes is natuurlijk geheel op eigen risico! Iedereen is en blijft verantwoordelijk voor zijn of haar eigen veiligheid!  Ga niet blind achter je voorganger aan, maar neem je eigen beslissingen. Indien je het niet veilig acht de route te voltooien of als je een bepaalde verkeerssituatie anders wilt oplossen dan je voorganger, dan heb jij de vrije keuze om dit te doen. Wij verplichten je niets. We vragen je om met gezond verstand aan onze routes deel te nemen.

Anja Welvaarts spatlab@gmail.com 06-49655563
Leonor Orban leonor.orban(at)gmail.com
Jeroen Alink jeroen.alink(at)gmail.com
Frank Vork fta.vork(at)gmail.com
Gerry van Someren gerry.vansomeren(at)gmail.com