Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Vakantieweek Vogezen – Frankrijk

28 augustus 2023 - 2 september 2023

Gegevens

Begin:
28 augustus 2023
Einde:
2 september 2023
Evenement Categorie:

Organisator

Motorclub MC Spat.Lab
Telefoon
06-49655563
E-mail
spatlab(at)gmail.com
Bekijk de site van Organisator

Locatie

Hotel Le Regal
189, rue d'Epinal
88100 SAINT DIÉ DES VOSGES, Frankrijk
+ Google Maps
Telefoon
+33(0)3 29 56 61 41
Bekijk de site van Locatie

Aanmelden

Je kunt je voor dit weekend aanmelden bij Anja Welvaarts (spatlab@gmail.com) of via deze LINK.

Voor al onze tochten en andere activiteiten geldt dat deelname geheel op eigen risico is. MC Spatlab faciliteert alleen de organisatie hiervan en aanvaardt dus geen enkele aansprakelijkheid.

 

Kosten per persoon (overnachting, ontbijt en avondeten).
Leden:
1 persoonskamer en 2 persoonskamer 475 euro

Introducees:
1 persoonskamer en 2 persoonskamer 500 euro

 

Beschrijvingen

Algemene introductie routes

De Vogezen-vakantie biedt een afwisselende mix van routes. Als je alle routes rijdt, dan zie je elke uithoek van de Vogezen. Daarmee krijg je een inkijkje in de diversiteit van het gebied. Je reist door schitterende valleien, je klimt naar hoge bergtoppen boven de boomgrens en vergaapt je op de indrukwekkende vergezichten. De wegen slingeren continu en de bochten blijven maar komen. Soms heerlijk snel op strak breed asfalt, en soms ook langzamer op smalle (geasfalteerde) bospaden.

Het grootste deel van de routes (met uitzondering van de heen- en terugrit) zijn voorgereden. Desondanks is het belangrijk je aandacht bij de route te houden: we hebben niet alles gecontroleerd.

Hou ook rekening met de milieuzones in Frankrijk. De routes komen niet door deze zones heen. In sommige gevallen kan een milieuzone vergroot worden (bv. bij ernstige smog) en dan zou het zomaar kunnen dat je toch een Crit d’air (milieusticker) nodig hebt.

01 Heenrit L/XL (321km/340km)

Vandaag maken we de reis naar de Vogezen, naar het Logis Hotel le Regal net buiten Saint-Dié-des-Vosges. De reis is vooral een doelgerichte rit. Om de lange afstand te overbruggen rijden we over veel doorgaande B- en N-wegen in Duitsland en Frankrijk. Uiteraard willen we ook een beetje plezier hebben onderweg: de eerste colletjes in de Noord-Vogezen worden overwonnen om uiteindelijk een welverdiend pilsje te kunnen drinken op het terras van ons hotel.

 

De XL route maakt een kleine omweg over een aantal bergpassen, richting het einde van de route. Dit maakt de route ongeveer een klein half uurtje langer.

02 Route L/XL Bussang (229km/261km)

De eerste rondrit van de Vogezen-vakantieweek gaat direct de hoogte in. We rijden naar het zuiden om een aantal grote collen te bedwingen. 

Via Gerardmer rijden we over de Col de Bramont en komen we langs de bron van de Moezel bij Bussang. We klimmen steeds verder richting de Ballon d’Alsace, maar de echte hoogtepunten komen bij Col du Grand Ballon, waar je het radarstation kunt bezoeken. Verder op de route kun je de imposante klim van de Tour de France wielrenners ervaren die de Markstein hebben beklommen. Hier heb je tevens het gevoel dat je op wintersportvakantie zou kunnen zijn met alle skiliften en skihutten waar je heerlijke Flammkuchen kunt eten.

 

Vergeet in het laatste deel van de route ook niet de Hohneck te beklimmen. Krappe haarspeldbochten volgen elkaar vlug op om snelnaar een hoogte van 1363 meter te kunnen klimmen. Vanaf deze bergtop heb je spectaculaire 360 graden zicht op de omliggende valleien en bergen.

Insider-tip: langs deze route vind je ook fotografen die mooie actiefoto’s van je maken, die je later kunt bestellen. Clacphoto staat vaak op de Col Amic en Photo Coco bij de Col du Grand Ballon.

03 Route L / Route adventure Grand Soldat (218km/238km)

 De route van vandaag heeft weer een ander karakter dan die van gisteren. We gaan naar het Noorden om oneindig bochtige wegen door valleien te rijden. Ook zijn er weer een aantal bescheiden collen te beklimmen.

Absoluut hoogtepunt van deze route is het meest Noordelijke deel, waar je de Col du Donon, Col de la Côte de l’Engin en de Col du Brechpunkt bedwingt. Het zijn niet zo zeer bergpassen, eerder perfect geasfalteerde wegen, die een weg banen door een aantal valleien. Er lijkt maar geen einde te komen aan deze wegen!

Deze route bevat twee varianten. De Route L is geschikt voor iedereen en tovert ongetwijfeld een grijns op je gezicht. De “Route adventure” is uitsluitend geschikt voor mensen met allroad-motoren, goede technische rijvaardigheid en bij goed (droog) weer. Een aantal delen van deze route (met name de eerste 25km) hebben bijzonder slecht onderhouden (geasfalteerd) wegdek. Durf je het aan, dan zul je absoluut beloond worden met schitterende uitzichten na het nodige hard en geconcentreerd werken.

04 Route La Schlucht (250km)

Deze route zou zeker ook de titel 1001-bochten-route kunnen hebben. Direct na vertrek uit het hotel beginnen de bochten en ze houden pas op wanneer je bij het hotel aankomt. Een aantal bergpassen of collen zal je bekend voorkomen. Deze heb je eerder in tegengestelde richting gereden, als onderdeel van de Bussang-route. Maar vrees niet, 90% van je route vandaag is nieuw. Een aantal bekende bergpassen staat op je todo-lijstje, zoals de col du Bonhomme en de col de la Schlucht. Heb je nog geen genoeg van al dit bochtenwerk, dan kun je ook de Rodelbahn (“Toboggan”) doen bij het hoogste punt van col de la Schlucht.

Langs deze route valt het je waarschijnlijk ook op dat je diverse Amerikaanse, Franse en Duitse oorlogsbegraafplaatsen passeert. Indien je belangstelling hebt, neem dan de tijd om bijvoorbeeld de Duitse begraafplaats Hohrod te bezoeken op de col de la Croix de Wihr. 

05 Route du Brabant (225km)

Dit is niet de terugrit naar Nederland. Integendeel, met deze route vergroot je de afstand tot thuis. De route gaat zuidwaarts en bezoekt onder andere Col du Brabant. Het bordje van de col ligt een beetje verstopt, net van de hoofdweg af, maar met een beetje zoeken vind je het zeker!

Deze rondrit is weer geheel anders dan die van de dagen ervoor. De wegen zijn smaller, de bochten zijn krapper. Je moet je aandacht erbij houden en soms zelfs je technische rijvaardigheden maximaal inzetten om goed door een bocht te komen.

De rondrit gaat over kleine achteraf weggetjes, die soms eindeloos lang lijken, via eenzame valleien en enorme bosgebieden. Hou er rekening mee dat deze weggetjes niet altijd zo eenzaam zijn: fanatieke wielrenners weten deze routes ook te vinden… En je zult zelfs sporen zien van rally-auto’s, die een perfecte rijlijn voor jou hebben uitgezet op het wegdek met hun rubber.

Afhankelijk van jouw eigen tijd, energie en interesse kun je ervoor kiezen om in 1 of 2 dagen naar huis te rijden.

06 Terugrit in 1 dag (415km)

De route die jou in 1 dag naar huis brengt is een pittige met 415km. Het is een dagvullend programma waarbij doorgaande N- en B-wegen worden afgewisseld met stukjes snelweg. Deze combi houdt de route enigszins afwisselend, waardoor je de lange afstand makkelijker kunt ovebruggen.

Via de Noordelijke Vogezen reis je door het Pfalzerwald naar de Moezel. Bij Bitburg ga je definitief de snelweg op om de reis naar huis te maken. Je reist over de E42 naar Verviers. Hou er rekening mee dat je langs dit lange stuk snelweg (ongeveer 120km) geen tankstations tegenkomt. Zorg dat je bij Bitburg nog een keer tankt of ga op de E42 van de snelweg af om in een van de omliggende dorpen te tanken.

07 Terugrit in 2 dagen (218km en 252km)

De tweedaagse terugrit volgt ongeveer dezelfde richting als de eendaagse terugrit, met het grote verschil dat kleinere en meer scenische wegen worden opgezocht. Deze twee dagen is het nog even genieten van alle kronkelwegen in de Noord-Vogezen, Luxemburg en België. De overnachting kun je plannen in het Saargebied, in de buurt van Mettlach. Het GPX-bestand bevat een aantal suggesties voor goede hotels dichtbij het eindpunt van de dag-1-route. Je bent dan in de buurt van de bekende Saarschleife: een schitterende bocht in deze rivier. ‘s avonds zeker de moeite waard om even langsaf te wandelen en de benen te strekken.

Op dag 2 reis je het laatste deel van de route precies op de grens tussen Luxemburg en Duitsland, en ga je uiteindelijk bij Tiege de snelweg op om de drukke, tijdrovende bewoonde gebieden rondom Verviers te vermijden.

 

 

Algemene informatie voor vertrek en huisregels

De algemene informatie voor vertrek,vind je hier, voor de huisregels kun je hier terecht.

 

Controle van je motor

Klik hier voor de motorcontrolepunten voor aanvang van het motorrijden (BRAVOK)

 

Bijzondere bepalingen in de diverse landen

Klik hier om deze bijzondere bepalingen voor het rijden in groepen in Duitsland te bekijken.

 

Correct laden routes

Een van de meestvoorkomende problemen met het laden van routes heeft te maken met het inladen van routes van een derde (deze dus). Alles lijkt in orde, maar zodra je de route in mapsource of basekamp wil openen krijg je een foutmelding.

De beschrijving hoe je de routes correct kunt laden vind je hier!!

 

De weg kwijt met je Garmin??

Klik hier om te kijken hoe je dit op kunt lossen.

 

De routes

Voor info kun je terecht bij  Leonor Orban – leonor_orban(at)hotmail.com.

Klik hier voor de routes.

 

Wat zijn POI’s en wat kun je er mee?

Klik hier voor meer info.

 

N.B. Zoals voor al onze weekenden en tochten, geldt ook hier:

We hebben ons best gedaan om mooie routes uit te zoeken en we rijden die grotendeels voor om eventuele problemen te onderkennen. Echter, het rijden van de routes is natuurlijk geheel op eigen risico! Iedereen is en blijft verantwoordelijk voor zijn of haar eigen veiligheid!  Ga niet blind achter je voorganger aan, maar neem je eigen beslissingen. Indien je het niet veilig acht de route te voltooien of als je een bepaalde verkeerssituatie anders wilt oplossen dan je voorganger, dan heb jij de vrije keuze om dit te doen. Wij verplichten je niets. We vragen je om met gezond verstand aan onze routes deel te nemen.

 

Anja Welvaarts spatlab@gmail.com 06-49655563
Leonor Orban leonor.orban(at)gmail.com
Jeroen Alink jeroen.alink(at)gmail.com
Frank Vork fta.vork(at)gmail.com
Gerry van Someren gerry.vansomeren(at)gmail.com