
- Dit evenement is voorbij.
Vakantieweek rondje Duitsland
31 augustus - 6 september
31 augustus – 3 september (3 nachten) – Hotel Brunnenhof – Weibersbrunn
3 september – 6 september (3 nachten) – Hotel Drei Rosen – Worbis
Voor al onze tochten en andere activiteiten geldt dat deelname geheel op eigen risico is. MC Spatlab faciliteert alleen de organisatie hiervan en aanvaardt dus geen enkele aansprakelijkheid.
Vertrekpunt
Vanaf Hotel Forellenhof in Bundenbach.
Heenrit Forellenhof => Weibersbrunn [01a en 01b]
De rit vanaf de Forellenhof naar ons eerste hotel in Weibersbrunn komt in 2 varianten: 214 en 237 km. We doorkruisen Duitsland in oostelijke richting, via cq. onderlangs Bad Kreuznach om voorbij Alzey bij de Rijn uit te komen. Deze steken we over met het veer bij Gernsheim, dan richting Aschaffenburg. In Aschaffenburg nemen we de zuidelijke rondweg over de Main om te eindigen bij ons hotel “Best Western Hotel Brunnenhof” in Weibersbrunn. Aftanken kan bij het Esso tankstation vlakbij het hotel.
Spessart route Weibersbrunn [02a en 02b]
De routes van deze dag bestrijken het gebied noordoostelijk van Aschaffenburg & Weibersbrunn. Via het Heinrichsthaler Forst in de Spessart en het Herrnwald komen we aan in Gemünden am Main. In de buurt van Gemünden bevindt zich het Kloster Schönau, dat al dateert van 1189! De XL route maakt hier een extra lus richting de Röhn, oplettende rijders zullen onderweg vast een of meer bekende plekjes tegenkomen! De route buigt daarna weer af in zuidelijke richting om weer bij de Spessart en ons hotel in Weibersbrunn uit te komen. Onderweg komen we nog langs de Sommerrodelbahn bij Steinau en de Kahlquelle bij Wiesen. De L variant is 211 km lang, de XL versie 265 km.
Tauber route Weibersbrunn [03a en 03b]
Deze route maakt een grote lus om het riviertje de Tauber naar het zuidoosten. Via kronkelige wegen gaan we eerst richting de Main, die we oversteken bij Freudenberg. Daarna via Walldürn richting Bad Mergentheim komt de kortere variant bij Markelsheim bij de Tauber. De lange versie maakt nog een grote extra lus over Blaufelden en ontmoet de kortere route (en de Tauber!) weer bij Weikersheim. Vandaar gaat het weer terug richting het noorden. We steken de Main weer over bij Triefenstein en via een mooie weg langs het Fürstlich Löwensteinscher Park komen we weer aan in Weibersbrunn en ons hotel.
Weibersbrunn naar Worbis [04]
Na 2 dagen in Weibersbrunn is het tijd om het volgende hotel op te zoeken. We verkassen naar het plaatsje Leinefelde-Worbis, iets te zuiden van de Harz. De route naar Worbis is er maar in één versie, 260 km lang, dus wel op tijd vertrekken! We verlaten Weibersbrunn in noordelijke richting en doorkruisen eerst weer de Spessart, vervolgens via heerlijke kronkelwegen langs Fulda. Tussen Friedewald en Bosserode volgt de route even de A4, om daarna via Breitau, onder Eschwege en door Dingelstädt in Leinefelde-Worbis uit te komen. Bij binnenkomst van Worbis is een Aral benzinestation. Ons hotel “Drei Rosen” ligt in het centrum van het stadsdeel Worbis met nogal wat eenrichtingsstraten.
Harzroute [05a, 05b, 05c, 05d]
Deze route maakt een grote ronde rondom het Harz gebergte en komt in een 4-tal varianten: 204 km, 225 km, 287 km en voor de échte km-vreters zelfs 331 km! Voor deze laatste is het dus wel zaak om vroeg te vertrekken en korte pauzes te houden. Vanuit Worbis rijden we zo snel mogelijk naar de Harz en buigen voor Bad Lauterberg im Harz naar het oosten en rijden om de Rappbodetalsperre heen. Bij de stuwdam bevinden zich een aantal attracties: de “Titan-RT”, één van de langste hangbruggen van Duitsland (458 m lng en 100 m hoog); de “Gigaswing”, een pendelsprong met 70 meter vrije val; en de “Megazipline”, een dubbele, 1 kilometer lange zipline over de stuwdam en het stuwmeer. Voor de Gigaswing en Megazipline is boeking vooraf noodzakelijk. Verdere info en boeking via de website: www.harzdrenalin.de . Nadat de hartslag weer is gezakt, of nadat je gewoon van het uitzicht hebt genoten, gaat de rit verder richting de Brocken, het hoogste punt van Noord-Duitsland met 1141 m hoogte. Het kost te veel tijd om deze tijdens de rit op te gaan, maar we komen wel bij de Brockenbahn, halte Drei-Annen-Hohne. Een leuke plek om te pauzeren en de oude stoomlocomotieven bewonderen die de cabines omhoog trekken naar het Brocken plateau met het Wolkenhäuschen en het Brockenhaus. Er volgt een mooi stukje weg langs de Sösestausee naar Osterode. Bij Katlenburg splitst de kortse route af en keert terug richting Worbis. De Lange route doet dat pas bij Nörten-Hardenberg, terwijl de nog langere routes een grote ronde om Göttingen maken.
Hainich route [06a en 06b]
De route van deze dag maakt een grote ronde door het gebied waar we op de heenreis naar Worbis dwars doorheen zijn gereden, het noordelijke deel van de deelstaat Hessen. Eerst rijden we door het meest noordelijke deel van het Naturpark Eichsfeld-Hainich-Werratal naar Witzenhausen en verder naar Hessisch Lichtenau. We volgen de rivier de Wehre richting Eisenach. Daarna rijden we door het Naturpark Hainich weer noordwaarts naar Dingelstadt en vervolgens terug naar Worbis. De routes zijn 214 en 238 km lang.
Terugrit [07a en 07b]
En dan wordt het weer tijd om naar Nederland terug te reizen. We hebben weer 2 routes voor jullie. De eerste route gaat eerst 4 uur binnendoor en daarna bij Werl de snelweg op richting Nederland. De tweede route wisselt wegen binnendoor en snelweg stukken af. Beide routes komen o.a. langs de Aabachtalstausee en de Möhnesee. De routes zijn allebei ongeveer 370 km lang, hebben een rijtijd van 5 ½ tot 6 uur en eindigen bij de grensovergang bij Venlo.
Algemene informatie voor vertrek en huisregels
De algemene informatie voor vertrek,vind je hier, voor de huisregels kun je hier terecht.
Controle van je motor
Klik hier voor de motorcontrolepunten voor aanvang van het motorrijden (BRAVOK)
Bijzondere bepalingen in de diverse landen
Klik hier om deze bijzondere bepalingen voor het rijden in groepen in Duitsland te bekijken.
Correct laden routes
Een van de meestvoorkomende problemen met het laden van routes heeft te maken met het inladen van routes van een derde (deze dus). Alles lijkt in orde, maar zodra je de route in mapsource of basekamp wil openen krijg je een foutmelding.
De beschrijving hoe je de routes correct kunt laden vind je hier!!
De weg kwijt met je Garmin??
Klik hier om te kijken hoe je dit op kunt lossen.
Alle routes, tracks en poi’s
Klik HIER voor de routes.
Klik HIER voor de tracks.
Klik HIER voor het poi bestand.
Dit is een zipbestand mocht de link niet automatisch openen, gebruik dan je rechtermuisknop en sla deze dan op met: link opslaan als..
Een andere optie is:
Het kan zijn dat je deze melding krijgt, dan gebruik je het knopje behouden.
Voor info over deze routes kun je terecht bij Frank Vork.
Mocht je dit icoontje rechts naast het linkadres zien, dan daar op klikken, google ziet deze pagina als onbeveiligd, maar je wordt dan doorgelinkt naar de goede pagina. Dit heeft te maken met de nieuwe regelgeving qua websites.
N.B. Zoals voor al onze weekenden en tochten, geldt ook hier:
Voor al onze tochten en andere activiteiten geldt dat deelname geheel op eigen risico is. MC Spatlab faciliteert alleen de organisatie hiervan en aanvaardt dus geen enkele aansprakelijkheid.
We hebben ons best gedaan om mooie routes uit te zoeken en we rijden die grotendeels voor om eventuele problemen te onderkennen. Echter, het rijden van de routes is natuurlijk geheel op eigen risico!
Iedereen is en blijft verantwoordelijk voor zijn of haar eigen veiligheid! Ga niet blind achter je voorganger aan, maar neem je eigen beslissingen. Indien je het niet veilig acht de route te voltooien of als je een bepaalde verkeerssituatie anders wilt oplossen dan je voorganger, dan heb jij de vrije keuze om dit te doen. Wij verplichten je niets. We vragen je om met gezond verstand aan onze routes deel te nemen.
Anja Welvaarts | spatlab@gmail.com | 06-49655563 | ||||||
Leonor Orban | leonor.orban(at)gmail.com | |||||||
Jeroen Alink | jeroen.hangout145(at)passmail.net | |||||||
Frank Vork | fta.vork(at)gmail.com | |||||||
Gerry van Someren | gerry.vansomeren(at)gmail.com |