Uitleg gebruik motortrailer

Onze Motortrailer

 

Onze motortrailer is een verlaagbare, enkel-assige motortrailer van het merk Humbaur, type HKT 132515S.

Deze trailer is voorzien van twee voorwielsteunen, die verplaatsbaar zijn, en is geschikt voor 2 motorfietsen.

Het laadvermogen is ca. 1000 kg. Totaal maximaal gewicht is 1350 kg.

 

Het verlagen en weer op niveau brengen van de trailer gebeurt d.m.v. een hydraulische handpomp, die weinig kracht vraagt.

 

Rijbewijs

De motortrailer heeft een behoorlijk hoog maximaal gewicht, dat betekent dat je snel niet genoeg hebt aan een rijbewijs B!

Maximaal gewicht auto (leeggewicht + max. belading) niet meer dan 2150 kg: rijbewijs B

Maximaal gewicht auto niet meer dan 2900 kg: rijbewijs B+ (code 96) of BE

Maximaal gewicht auto meer dan 2900 kg: rijbewijs BE

Als het BE rijbewijs voor 19 januari 2013 is gehaald, geldt er geen beperking aan het aanhanger gewicht.

Zie ook: Klik hier voor de link naar de pagina van de overheid: met welk rijbewijs mag ik een motorvoertuig met aanhanger besturen.

 

Let er wel op dat de auto & trekhaak aan alle technische eisen voldoet om een aanhanger van max. 1350 kg te trekken! Denk daarbij aan b.v. het maximale treingewicht van de combinatie (staat in de kentekengegevens).

 

Aan- en afkoppelen van de trailer

Voor het aankoppelen van de trailer laat je de disselkop over de trekhaak zakken met behulp van de neuswielverstelling. Het handvat klikt op zijn plaats en als de kop goed op de trekhaak zit, staat de indicatie van het handvat bij het groene vlakje van de disselkop. Draai het neuswiel omhoog en controleer of de trailer goed vast zit.

De trailer is voorzien van een 13-polige verlichtingsstekker. Een verloopstekker naar een 7-polige stekker is aanwezig in de opbergkist. Maak deze stekker vast en controleer de werking van de verlichting (contourverlichting, achterlicht, remlicht, richtingaanwijzers, nummerplaatverlichting en mistachterlicht).

Klik de kabel van de losbreek beveiliging vast aan het oog dat op de trekhaak of aan de auto is gemonteerd.

Klik hier  voor de video aankoppelen.

 

Het afkoppelen gaat (uiteraard) in omgekeerde volgorde:

Maak de kabel van de losbreekbeveiliging los en maak de verlichtingsstekker los van de auto.

Draai het neuswiel omlaag totdat dit de grond raakt. Trek de vergrendeling van het handvat in en trek het handvat  omhoog, terwijl je het neuswiel verder omlaag draait totdat de koppeling vrij is van de trekhaak.

Klik hier voor de video afkoppelen.

 

Trailer laten zakken

Dit is een relatief eenvoudige klus, maar opletten blijft geboden!

Let op! Zorg ervoor dat de trailer niet weg kan rollen als je de motoren erop rijdt. Handrem gebruiken of aan de auto koppelen.

 

Neem de pomphendel los van de aanhanger en pomp de trailer iets omhoog. Trek dan de ontgrendelingshendel naar je toe en draai voorzichtig het ventiel van de pomp open. De laadvloer zakt dan langzaam tot op de grond.

Neem de vergrendeling van de kentekenhouder los en klap deze opzij.

Klik hier voor de video trailer verlagen.

 

Motor op de trailer rijden en vastzetten

Stel de wielsteun af op de juiste wielomtrek. Rijd de motor op de trailer, zover naar voren dat de wielsteun “omklapt”. Je kunt zittend op de motor deze op de trailer rijden, maar er natuurlijk ook naast lopend, spelend met rem en koppeling. Als de motor goed in de voorwielsteun staat, kan je rustig afstappen, de motor staat stabiel genoeg om deze verder vast te maken.

Klik hier  voor de video motor oprijden.

 

Motorsteun aanpassen

De motorsteun moet goed aansluiten op het voorwiel. Als dit niet het geval is, kan de steun aangepast worden door het omklappende deel naar voren of naar achteren te schuiven. Dit doe je door de as te ontgrendelen en te verwijderen, de steun verplaatsen en de as weer terugschuiven en vergrendelen. In de video een voorbeeld van een motorsteun die te groot is en de methode om deze aan te passen.

Klik hier  voor de video motorsteun aanpassen.

 

Motor vastzetten

Staat de motor op de trailer en goed in de motorsteun, dan kan je de motor vastzetten door middel van bevestigingslussen en zelf oprollende spanbanden.

We hebben 4 lussen en spanbanden per motorfiets, dus in totaal 8 stuks van ieder.

 

 

Meestal wordt de motor voor aan het balhoofd/kroonplaat vastgemaakt en achter aan de voetsteunen van de duo of aan het frame onder het zadel. Gebruik hierbij ook je gezond verstand!

 

 

Vervolgens trek je de spanbanden één voor één strak totdat de motor mooi verticaal en zo diep mogelijk in de veren staat. Let erop dat de motor ook tegen de voorste wielsteun getrokken wordt. Gebruik altijd 4 spanbanden per motor!

 

 

Als de motor goed staat, maak nog een controle rondje en controleer alle spanbanden.

 

 

Klik hier voor de video controle motorfiets.

 

We hebben zelf oprollende spanbanden, de rode knop is de vergrendeling voor het oprollen. Indrukken en je kunt de spanband oprollen en afrollen. Om de strakgetrokken spanbanden te ontgrendelen, druk je de rode knop én de spanhandel goed in zodat de spanband loskomt.

Klik hier voor de video spanband losmaken en oprollen.

 

Trailer op rij niveau brengen

Als de motor (of motoren) goed staat, is het tijd om de trailer weer in de rij toestand te brengen.

Klap de kentekenhouder terug en vergrendel deze.

Draai het ventiel van de pomp dicht en pomp de trailer rustig omhoog, totdat je de vergrendeling duidelijk hoort “klikken”. Draai het ventiel even los en weer vast om het mechanisme goed ‘vast’ te zetten. Controleer of de vergrendelingshendel goed vast zit. Dan is het mechanisme mechanisch vergrendeld en kan de trailer niet ‘vanzelf’ zakken.

Als laatste: zet de pomphendel weer op zijn plaats en vergrendel deze.

Controleer gedurende de reis regelmatig de riemen en span ze eventueel bij.

Klik hier voor de video trailer omhoog brengen.

 

Motorsteunen verplaatsen

De trailer is geschikt voor 1 of 2 motoren. De motorsteunen kunnen over een rail verplaatst worden om genoeg ruimte te maken of om 1 motorsteun in het midden te zetten.

Er zit een gereedschapje in de opbergkist dat je nodig hebt om de 4 bevestigingsbouten van de motorsteun los te maken en vast te draaien.

Draai de 4 bevestigingsbouten van de motorsteun los met een speciaal gereedschapje (in de opbergkist), verplaats de steun naar de gewenste positie en draai de 4 bouten weer vast. Goed handvast is genoeg, uiteindelijk wordt de motor vastgezet met spanbanden.

Klik hier voor de video motorsteun verplaatsen.

 

Diversen

Disselslot

De aanhanger is voorzien van een disselslot. Dit is een kap die vastgezet wordt met een hangslot. Deze sleutel krijg je van degene die de trailer overdraagt.

Bandenspanning

 

Omdat de trailer misschien al lange tijd stil heeft gestaan heeft, is het verstandig om na het verlaten van het High Tech Campus terrein meteen bij een pompstation de bandenspanning te controleren. Voor de bandenmaat Deze dient 2.4 – 2.7 bar te zijn

 

Rijden met de trailer

Houd je aan de maximumsnelheid, in Nederland 90 km/u. Bedenk dat in het buitenland afwijkende regels kunnen gelden. Sommige bergpassen zijn verboden voor voertuigen met aanhanger.

Rijden met een aanhanger vraagt om een aangepaste rijstijl. Bedenk dat het extra gewicht overeenkomt met zo’n zes volwassenen extra in de auto! Dit doet een extra beroep op de remmen en motor. Zorg dat deze goed in orde zijn. Voorkom hard remmen, vooral in een bocht!

 

De trailer is behoorlijk breed en snijdt de bochten af, dus neem een bocht iets ruimer dan normaal. Rijd stapvoets over drempels en diepe kuilen. Als je wilt parkeren, zoek dan een plek waar je zowel vooruit in als uit kunt rijden.

 

Achteruitrijden

Dit is vaak een fobie voor ongeoefenden. Vermijd dit dan ook zoveel mogelijk door vooruit te denken. Oefen eventueel op een leeg plein of een grote parkeerplaats na sluitingstijd.

Kort samengevat werkt het zo: Stel je wilt achteruit een bocht naar rechts maken. Dan stuur je aanvankelijk de auto met de achterkant naar links (de “foute” kant op dus). De trailer zal hierdoor naar rechts gaan. Als de trailer een stukje naar rechts is gedraaid, stuur je de auto achter de trailer aan naar rechts (de “goede” kant op). Afhankelijk van hoe scherp er gestuurd wordt, zal de trailer de rechtse bocht vervolgen, weer recht komen of zelfs een bocht naar links gaan maken. Doe deze verrichtingen stapvoets want de trailer kan makkelijk scharen wat veel schade tot gevolg kan hebben, Dit alles klinkt ingewikkeld maar dat valt in de praktijk wel mee. Probeer het gewoon eens. En lukt het echt niet, dan kan je altijd nog de trailer loskoppelen en met de “hand” draaien…!

 

Verzekering

Het is gebruikelijk dat aanhangers WA-verzekerd zijn middels de verzekering van de trekauto. Dit staat aangegeven op uw “groene kaart”, Kijk daar eens naar. Het is niet gebruikelijk dat een aanhanger All-Risk meeverzekerd is. Laat bij een aanrijding altijd een politierapport opmaken en vul een schadeformulier in.

Tenslotte

Ga zuinig met onze trailer om: we zijn er erg trots op en wij willen er nog lang van genieten. Laat daarom de trailer zo min mogelijk in de regen staan, houdt hem schoon en zet de trailer zoveel mogelijk binnen als je deze niet nodig hebt. Kan dat niet, zet de trailer dan vast met een goed slot aan een star voorwerp zoals een boom of lantaarnpaal (staalkabel in de opbergkist).

 

Wij wensen jullie nog veel plezier toe en hopen dat jullie veelvuldig van deze service gebruik kunnen maken.

 

Nuttige telefoonnummers

Algemeen: Anja Welvaarts, 06-49655563 (e-mail: spatlab(at)gmail.com)

Technische zaken: Frank Vork, 06-22982092 (e-mail: ftavork(at)gmail.com)