Verslag openingstocht 21 april 2013

Een toertocht met MC De Spatlab

Mij is gevraagd een stuk te schrijven voor de site van MC De Spatlab naar aanleiding van de toertocht die ik heb meegereden op zondag 21 april. Ik zal beginnen met iets over mezelf te schrijven. Ik ben Peter van Meijl, 57 jaar en werk bijna 43 jaar bij Philips, op dit moment bij Philips Innovation Services als Supplier Project Engineer. Ik heb 12 jaar geleden mijn motor rijbewijs gehaald met de gedachte nog ooit een motor te kopen. Vorig jaar heb ik enkele keren een Honda CBF1000 gehuurd om mee te toeren. Het motor rijden beviel me zo goed dat de gedachte om een motor aan te schaffen steeds sterker werd. Voor het zover is, wilde ik ook op een BMW met boxer motor rijden om die ervaring mee te nemen.
Begin april reed ik ’s morgens op de fiets naar mijn werk samen met Frank Vork, en al snel ging het over motoren. Frank vertelde dat hij net een toertocht had uitgezet voor MC De Spatlab. Dit was voor mij een mooie gelegenheid om een BMW te huren en mee te rijden. Ik ben direct lid van de MC De SpatLab geworden. Op vrijdag na het werk heb ik de motor opgehaald zodat ik zaterdag al wat ervaring op kon doen en zondag de toertocht kon meerijden.

Op zondag morgen voor de toertocht eerst de motor nog vol tanken zodat dit onderweg niet hoeft en dan naar het Joe Mann Paviljoen waar we verzamelen. Daar aangekomen merk je gelijk dat je iets gezamelijks hebt met motor mensen. De motoren stonden prachtig op een rij geparkeerd. Dan komt er een BMW naast me parkeren en ik heb direct aanspraak. Dit was Rob Bonne. Nu kwam de naam me bekend voor, maar het duurde even voordat we wisten dat we ooit op de zelfde afdeling gewerkt hebben maar niet gelijktijdig. Ik vertelde dat de motor gehuurd was en dat ik nog twijfel wat aan te schaffen. Het is heerlijk hoe relativerend Rob over de keuze van een motor praat. ‘Het is maar een ding op twee wielen en het rijdt allemaal goed’, aldus Rob.
slots singapore
We gaan naar binnen om ons aan te melden en een kop koffie te drinken. Hier gaan de gesprekken over motoren vrolijk verder. Met een opkomst van tussen de 30 en 40 motorrijders gaan we rond 10.30 uur naar buiten. Hier blijkt dat een motor van één v an de leden elektrisch dood is. Ondanks alle aanwezige ervaring kan de motor helaas niet meerijden met de tocht, spijtig voor de bewuste motorrijder.
Frank had al verteld dat het vormen van de groepen op praktisch wijze wordt ingevuld: ‘Kijk even wie de voorrijder is en vraag of je kan meerijden’. Ik kom in de groep van acht motoren waarvan Frank de voorrijder is . Ik krijg de tip van Frank om als tweede achter hem aan te rijden. Als ervaren motorrijder weet Frank dat een onervaren motorrijder als ik niet achterin moet rijden. Bij een temperatuur van 11 graden en bewolkt weer gaan we rijden. Ik voel me direct op mijn gemak als we weggaan. Ik zie Frank veel spiegelen om de groep, en mij, in de gaten te houden. We rijden over lokale weggetjes door het Brabantse landschap. Het zijn mooie wegen om met de motor te rijden en voor mij is het onbezorgd rijden. De route is uitgestippeld en het is genieten. Frank houdt goed in de gaten dat we bij elkaar blijven door inhaal manoevres zorgvuldig te kiezen en bij kruisingen en splitsingen de snelheid aan te passen om de groep bij elkaar te houden. Frank waarschuwt de achtervolgers ook nog als er zand of grind op de weg ligt. Hij heeft zelf een uitwijk manoevre moeten doen om een eend te ontwijken. We rijden richting noord-oost Brabant en komen in noord Limburg waar het al een beetje heuvelachtig wordt. Na ruim een uur toeren, zien we een andere groep van MC De Spatlab die een terras heeft opgezocht. Op dat moment was ik daar ook wel aan toe, maar natuurlijk volg ik de kopman met zijn navigatie. Na anderhalf uur rijden komen we in de omgeving van Berg en Dal waar Frank plotseling een weg inrijdt zonder asvalt. Een onverharde weg met kuilen en gaten. Ik denk nog, had je dit niet kunnen vermijden? Maar na 200 meter worden we getrakteerd op een restaurant dat in de mooie natuur is gelegen. Inmiddels is de zon gaan schijnen en zoeken we een plekje op het terras. We zitten in zon en uit de wind, een mooie plek om wat te eten en drinken. Als we weer verder willen, blijkt een motor ook het euvel te hebben om niet meer te starten. Het kan altijd gebeuren, maar ik denk dat bij het begin van motor seizoen de eerste gebreken aan het licht komen. Maar met een groep van acht, min of meer ervaren motor rijders, is er altijd wel iemand die zijn ervaring ten gelde maakt. Iemand gaf de tip om eens naar de aansluiting van de accu te kijken. De budysit werd los geschroefd en jawel hoor. Even de accu klem aandraaien en rijden maar.

We vervolgen de rit en rijden door de bossen rond Groesbeek, richting Malden en Wijchen. Van de bossen naar de open wegen op de dijken. Ik vond het prachtig om te rijden. Op de weg is het lekker rustig om met de groep te toeren op een enkele traktor na. Tja, als je over de dijken rijdt ontkom je er bijna niet aan om ook een pontje mee te pakken. De stuurman roept luidt dat een motor 1,30 euro kost en graag contant betalen zegt hij erbij. Na het pontje toeren we verder richting Ravenstein, Grave, het plaatsje Zeeland om te eindigen op de markt van Uden. Hier zijn voldoende terrassen aanwezig om na te praten over deze schitterende toertocht onder het genot van een kop koffie.
Hierna gaat ieder zijn eigen weg met een groet.

Ik wil de organisatie bedanken voor deze zeer geslaagde dag.

Peter van Meijl.