Algemene informatie voor vertrek en “Huisregels”

  • AUB met een volle tank aan de start van een route verschijnen. Dit is vooral van belang voor motoren met een relatief kleine tank omdat die motor uiteindelijk bepalend is voor wanneer we gaan tanken. Mocht dit om een of andere reden niet gelukt zijn, vóór vertrek de voorrijder waarschuwen.

 

  • “Baksteensgewijs” rijden op doorgaande wegen en rechte stukken, niet in één lijn achter elkaar. Dat verhoogt de zichtbaarheid van iedere motorrijder, maakt het mogelijk om wat “compacter” te rijden op drukke punten (in een stad) en is ook veiliger. In bochten etc. natuurlijk wel de “ideale lijn” proberen te rijden.
    Op snelwegen natuurlijk ook de baksteenformatie aanhouden. Probeer zo compact mogelijk te rijden, let erop dat er niet te grote gaten vallen. Uiteraard altijd de noodzakelijke veiligheidsmarges aanhouden (‘1 seconde’ tussen twee motoren, ‘2 seconden’ tussen motoren 1 en 3, 2 en 4 etc.)

 

  • Houd je achterrijder goed in de gaten. Als je de persoon die achter je rijdt niet meer ziet is dat op zich geen probleem zolang je nog gewoon rechtdoor rijdt. Komt er een afslag (of een punt waarbij het niet 100% duidelijk is hoe de route loopt) en zie je de achterrijder nog steeds niet, stop daar dan en wacht tot de achterrijder er aan komt en ziet waar jij naar toe rijdt. Als iedereen zich aan deze eenvoudige regel houdt kunnen we de groep altijd compleet houden, raken we niemand kwijt en verliezen we ook geen onnodige tijd.

 

  • Als er een reden is om te stoppen – bijvoorbeeld omdat je echt moet tanken – rijd dan naar voren en laat dit de voorrijder weten. Als dat niet kan – bijvoorbeeld bij pech – stuur dan een andere motorrijder. Als je helemaal achteraan rijdt kan dat bij een pechgeval dus fout gaan maar de vorige “regel” zorgt er dan voor dat we elkaar in ieder geval niet kwijt raken.

 

  • De voorrijder “heeft altijd gelijk”. In de praktijk willen er wel eens verschillen optreden tussen verschillende GPS systemen, heeft de voorrijder een specifieke reden om van de GPS route af te wijken, wordt hij/zij geconfronteerd met een wegomlegging of maakt hij/zij een navigatiefout. Het is hoe dan ook niet handig om dat “ter plekke” te bespreken omdat er dan vaak een gevaarlijke situatie ontstaat. Volg de voorrijder gewoon. Hij / zij zal de geplande route weer oppikken of aangeven of een stop op een geschikte (veilige) locatie nodig is voor bijvoorbeeld koffie, tanken, de weg weer terug te vinden of een andere reden.