BRAVOK motor – controlepunten voor aanvang van het motorrijden

Wat betekend BRAVOK?

Iedere letter staat voor één of meerdere punten die je voor aanvang van je motorrit dient te controleren. Dit is uiteraard voor je eigen veiligheid. .Het is een ezelsbruggetje om te onthouden welke punten je voor je motorrit dient te controleren.

 

Bij het woord BRAVOK betekenen de letters het volgende:

B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering
O: olie
K: ketting en koeling

 

BRAVOK B – BANDEN EN BRANDSTOF

BANDEN

Controlepunten:

  • moeten voldoende op spanning zijn. Dit kun je in het instructieboekje van de betreffende motor vinden.
  • Voldoende profiel. Profiel dient voor afvoer van vuil en water. Wettelijk is het minimum 1 mm (slijt indicatoren).Verstandig is om met niet minder dan 2 mm profiel te gaan rijden
  • Niet uitgedroogd (scheuren in band)
  • Geen steentjes of glas (deze verwijderen). Spijkers en schroeven laten zitten en door de garage laten verwijderen. M.A.W Geen grove beschadigingen aan de band.
  • Gelijke slijtage over het gehele loop vlak
  • Ventiel dop aanwezig. Deze dient om het ventiel te beschermen tegen roest, vocht en indringen van vuil. Door de centrifugaalkracht kan het vuil juist bij hoge snelheid het ventiel indrukken waardoor de band zal leeglopen.

BRANDSTOF

Er zijn allerlei varianten voor het aangeven van brandstof. Sommige motoren hebben geen brandstofkraan (dus ook geen reservestand). Als het waarschuwwingslampje voor de brandstof gaat branden, dan heb je niet zo veel benzine meer. 

BRAVOK – R Remmen

De controle punten voor de remmen zijn:

  • Beide remmen werken hydraulisch, d.w.z. door middel van remvloeistof.
  • Vloeistofniveau’s controleren van de voorrem en achterrem. Er mag  een luchtbel zichtbaar zijn boven de vloeistof, echter niet onder het minimum niveau want dan onstaat het risico dat er lucht in de leidingen komt.
  • Daling van het niveau kan het gevolg van slijtage van de remblokken zijn, of door lekkage van de leidingen. Om lekkage te voorkomen aan de leidingen is het belangrijk dat de leiding zo bevestigd is dat  waar deze de motor kan raken de leiding voorzien is van een extra mantel. Bij lekkage verliest de motor zijn remmende werking doordat geen rem druk kan worden opgebouwd.
  • remschijven visueel controleren op gelijkmatige slijtage. De remblokken moeten ook visueel gecontroleerd worden op slijtage.

Controle punten van de ABS:

  • Lampje op dashboard brand bij starten en dient uit te gaan wanneer er ca 10 km/h gereden wordt. 
Rem voor Rem achter

BRAVOK A – ACCU

Controlepunten:

  • De accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
  • Vloeistof niveau controleren en indien nodig aanvullen met gedestilleerd water.
  • Controleren of de accupolen niet geoxideerd zijn (bloemkool vorming) Oxidatie kan voorkomen worden door de polen van de accu in te vetten met zuurvrije Vaseline.

BRAVOK V – Vering en verlichting

VERING

Controlepunten:

  • De vering moet voor en achter schoon zijn en geen lekkage vertonen. De demping mag geen lekkage vertonen. dit is duidelijk te herkennen bij de oliekeringen aan de voorvork. Daar zal bij lekkage olie uit de voorvork komen.

Aandachtspunt: Voor de achtervering is het verstandig om te weten wat de stelmogelijkheden zijn i.v.m. een passagier of bagage. Bij het rijden met een passagier en/of bagage is het voor de stabiliteit namelijk beter als de achterveren wat stugger zijn afgesteld. Raadpleeg voor de afstelmogelijkheden het instructieboek van de betreffende motor.

Controlepunten vering

 

VERLICHTING

De controle van verlichting gebeurd  net  na de vragen uit dit BRAVOK verhaal. Vlak voor je de weg op gaat. Voor en achterrem hebben een aparte schakelaar deze dienen ieder onafhankelijk  van elkaar het remlicht aan te sturen. Richtingaanwijzers links en rechts worden gecontroleerd, werking van voor en achterlicht en de claxon.

Verlichting voor Verlichting achter

BRAVOK O – OLIE

Controle:

Olie moet op niveau zijn. De vuldop is de peilstok. Let er bij het peilen op dat de motor rechtop staat. Het meest handig is om de olie te peilen als de motor nog koud is. De olie zit dan nog onder in het carter. Dit is belangrijk i.v.m een juiste indicatie van het oliepeil. Met warme motor kan de olie ook gepeild worden, wel 5 minuten wachten tot de olie is teruggezakt naar het carter. Hoeveel en welke olie er bijgevuld moet worden staat in het instructieboek. Voor wat betreft de hoeveelheid is het over het algemeen zo dat het verschil tussen minimum en maximum meestal een 0,5 liter is.

Olie peilen

BRAVOK K -KETTING EN KOELING

KETTING
Voor een langere levensduur van de ketting is het verstandig om deze regelmatig te smeren. Het beste kun je dit doen na een rit, wanneer de ketting nog warm is

Controlepunten ketting:

  • Speling moet 2 a 3 cm zijn. Te meten aan de onderkant in het midden tussen voor- en achter tandwiel. Het tandwielset is versleten als de tandwielen scherp worden. Dan dient het voor en achtertandwiel en de ketting tegelijkertijd vervangen te worden.
  • Regelmatig de ketting controleren op slijtage en het wiel naar achteren verstellen totdat de juiste speling is verkregen. Praktisch betekent dit dat je ongeveer elke 500 km je ketting zult moeten smeren. Rij je in de regen of lange ritten dan zal je nog vaker de ketting moeten smeren.
Controlepunten ketting

 

KOELING

Controlepunten koeling:

  • Koelvloeistofniveau. Het expansievat (om evt bij te vullen zit vlak voor het achterwiel.) Daar is het minimum en maximum peil van de koelvloeistof te vinden. Controleer dit bij een koude motor allen dan is het realistische peil af te lezen. (vloeistof zet uit als het warm wordt.)
  • Om een goede werking van de radiator te waarborgen moet deze regelmatig schoongemaakt worden. Let erop dat de radiator wordt schoongemaakt wanneer deze volledig is afgekoeld.
  • Het schoonmaken dient via de achterzijde te gebeuren! Op deze manier kan het vuil wat in de radiator gekomen is er uit. Dit dient met zacht stromend water te gebeuren. Daarbij voorzichtig in de richting van de lamellen borstelen.
Koeling