Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

4 dagen Hoscheid – Luxemburg

19 juli 2013 - 22 juli 2013

Gegevens

Begin:
19 juli 2013
Einde:
22 juli 2013
Evenement Categorie:

Organisator

Motorclub MC Spat.Lab
Telefoon
06-49655563
E-mail
spatlab@gmail.com
Bekijk de site van Organisator

Locatie

Hotel Des Ardennes
Haaptstroos 33
Hoscheid, Luxembourg
+ Google Maps

Introductie

Dit jaar hebben we weer  vier dagen  naar Hoscheid in Luxemburg georganiseerd.

Iroductie

Link naar foto’s, verslag en filmpje die gemaakt zijn

 

Bekijk hier de foto’s die gemaakt zijn tijdens deze 4 dagen en hier het filmpje en hier om het verslag te lezen.

x

x

Luxemburg kenmerkt zich vooral door de prachtige wegen en mooie vergezichten die speciaal voor motorrijders aangelegd lijken te zijn. We logeren in Hotel Des Ardennes in het plaatsje Hoscheid.

Wij verzamelen op vrijdag 19 juli om 09.00 uur, bij het AC Restaurant Nederweert, gelegen langs de A2 richting Maastricht tussen afslag Nederweert 39 en afslag Kelpen 40.

Zoals bij ons gebruikelijk is beginnen we eerst met een kop koffie/thee en een punt vlaai. Zo kunnen we op ons gemak aan het weekend beginnen en kunnen ook niet Spat.Lab leden even rustig kennismaken met iedereen.

Klik hier om de memo uit te printen, zodat je verzekerd ben van je gratis kopje koffie/thee en een punt vlaai.

Als de koffie/thee en de vlaai op is en iedereen heeft kennis gemaakt, vertrekken we richting Luxemburg.

Aanmelden

Je kunt je voor dit weekend aanmelden bij Anja Welvaarts (spatlab@gmail.com) of via deze link.

.

Kosten

Leden: 190 euro

Introducees: 210 euro

Bergtraining50 euro pp

Algemeen

Het Groothertogdom Luxemburg (Lëtzebuerg) heeft een oppervlakte van 2.586 km² en met iets meer dan een half miljoen inwoners is Luxemburg na Malta het kleinste land binnen de Europese Unie. De afgelopen jaren heeft het groothertogdom zich ontwikkeld als een groot voorstander van internationale economische, en politieke en militaire samenwerking. Dit heeft ervoor gezorgd dat Luxemburg zich de laatste decennia heeft kunnen ontwikkelen tot een economie die vooral berust op internationale handel en het bankwezen. Vanwege de lage belastingen op brandstof komen er ieder jaar veel automobilisten uit de omringende landen in Luxemburg tanken. En ook de verkoop van drank en tabak brengt veel geld op. Gevolg is dat het land vandaag de dag behoort tot de welvarendste landen ter wereld.

 

De vlag van Luxemburg is een horizontale driekleur bestaande uit banen van rood, wit en lichtblauw. De vlag lijkt erg veel op de vlag van Nederland, die een donkerdere kleur blauw heeft (kobaltblauw in plaats van hemelsblauw), maar beide vlaggen hebben geen gezamenlijke geschiedenis.

 

Men spreekt in Luxemburg vooral het Luxemburgs,een aan het Duits verwante taal. Als schrijftaal wordt het Luxemburgs veel minder gebruikt en is het Frans een veel gebruikte taal, naast het Duits. Typisch Luxemburgse gerechten zijn Judd mat Gaardebounen (gerookt varkensvlees met tuinbonen), Bouneschlupp (bonensoep met aardappels) en de zogenaamde Kniddelen (grote knödels bestaande uit meel, water, ei en zout). Luxemburgse nagerechten zijn Quetschentaart (pruimentaart) en Ommelette soufflée au kirsch (luchtige omelet met kirsch). De gebakken vis uit de Moezel en de Sûre is in Luxemburg een specialiteit. Een andere specialiteit is Kachkéis, gekookte kaas die vaak met kruiden verfijnd wordt.

Het zuidelijke deel van het land is heuvelachtig te noemen. Het is minder ruig dan het noorden en daardoor geschikter voor landbouw. In dit gebied wonen dan ook meer mensen en bevindt zich meer industrie dan in het noorden. Het staat daarom ook wel bekend als het Gutland. Het gebied toont meer diversiteit dan het noorden en kan geografisch onderverdeeld worden in:

 

  • Het Luxemburgs Plateau in Zuid-Centraal-Luxemburg is een grote, vlakke zandsteenformatie, waarop ook de hoofdstad van het land (Luxemburg)gelegen is.
  • Klein Zwitserland ligt op de grens van Duitsland en Luxemburg aan de Sure. Klein Zwitserland (met het Mullerthal) is een rotsachtig terrein met dichte bossen. De fantastische wandelingen die je hier kunt maken in een tot de verbeelding sprekende wereld trekken veel toeristen. Er is een netwerk van paden, met holten, spleten, spelonken en bizarre rotsformaties. Hier bevindt zich een bekende waterval, de Schiessentümpel.
  • De Moezelvallei is de laagst gelegen subregio en strekt zich uit langs de zuidgrens van het land. Het laagste punt van het land (129 meter boven zeeniveau) bevindt zich in het oosten, vlak bij Trier, bij Wasserbillig op de plaats waar de rivieren de Sûre en de Moezel samenkomen.
  • De Rode Landen in het uiterste zuiden en zuidwesten van het land vormen het industriële hart van Luxemburg en hier liggen dan ook de meeste grote plaatsen.
  • De grens met Duitsland wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de Our, de Sûre en de Moezel. Andere rivieren zijn de Alzette in het zuiden van het land, de Clerve in het noorden, de Attert en de Wiltz. De valleien van de Sûre en de Attert vormen de grens tussen het Gutland en de Ösling.

 -home-

.

Verblijf

Het noorden van Luxemburg wordt de Ösling genoemd en maakt onderdeel uit van de Ardennen. Hoscheid ligt midden in dit gebied en is een ideaal uitgangspunt om de natuur en het land zelf te beleven. Het gebied heeft een gemiddelde hoogte tussen de 400 en 500 meter en bestaat uit beboste bergen, heuvels en rivierdalen. De Kneiff vormt het hoogste punt van het land met 560 meter. Veel bekender is echter de Burgplatz, maar deze berg is twee meter lager. Ons hotel (“Hotel Des Ardennes”, zie ‘A’ op het kaartje) ligt in dit deel van Luxemburg, op dezelfde hoogte als – en midden tussen – Bastogne (B) en Bitburg (D).

 

In dit hotel waren we vorig jaar al te gast. Dit kleine hotel ligt in de Luxemburgse Ardennen (Natuurpark Our) en is een plaats van rust en ontspanning. Kort samengevat krijg je voor een alleszins acceptabele kamerprijs alles wat je van een goed hotel mag verwachten (kamer, ontbijtbuffet, diner, parkeergelegenheid achterom op de hotel parkeerplaats, gastvrijheid en gezelligheid). Dat het in de hotelbar goed toeven is komt goed uit, want het “nachtleven van Hoscheid” bied verder weinig mogelijkheden. Dat is overigens ook weer een voordeel want daarmee is de nachtrust gegarandeerd en stap je ’s morgens fris en fit op de motor voor een mooie rit door het Luxemburgse landschap.

Het dorp werd sinds 2001 al 4 maal bekroond als mooiste bloemendorp van Noord-Luxemburg.

Maak mooie wandelingen door het prachtige land en bezoek de nabij gelegen plaatsen zoals Vianden, Diekirch, Clervaux met hun toeristische bezienswaardigheden.

 

Het adres:

Haaptstroos 33

9376 Hoscheid
Tel:+352 99 00 77
info@hotel-des-ardennes.lu
Hotel Des Ardennes

 

 

-home-

DagInformatie

 

Vrijdag
Het 1e deel tot over de Duitse grens volgen we nog de snelweg, maar eenmaal in Duitsland verlaten we de snelweg en rijden we via mooie lokale weggetjes richting Hoscheid. We stoppen als iemand zin heeft in een kop koffie en/of de lunch en komen in de namiddag aan bij het hotel. Je mag op een lijst aangeven wat je voorkeur is voor het avondeten (9.00 uur). Vergeet deze niet af te geven of direct in te leveren. Naar behoefte kan nog een douche worden genomen voordat we samen aan het Diner beginnen. Na het diner is er gelegenheid om in de bar gezellig na te kaarten, nog even een wandelingetje te maken of naar behoefte eens lekker vroeg in bed te liggen. 

.

Zaterdag

We ontbijten gezamenlijk om 8.30 uur, waarna eenieder de keuze heeft om één van de routes te gaan rijden, op eigen gelegenheid een rit te maken, een (half) dagje één van de gezellige stadjes te bezoeken of lekker “thuis” te blijven om een boek te lezen. Vrijheid blijheid, niets moet en alles lossen we in onderling overleg op. Wel graag op tijd terug voor het diner, met daarna weer de keuze hoe je de avond wilt doorbrengen. Denk aan de lijst met je voorkeur voor het avondeten (19.00 uur)


Voor degenen die zich opgegeven hebben voor de bergtraining:


De bergtraining bestaat uit: Inremmen naar een bocht toe (remtechniek anders gezien de hoogteverschillen), opzetten van de bocht (het aanleggen van het gas), uitkomen van de bocht (het doseren van het gas), het kiezen van de positie ten aanzien van onoverzichtelijke- en haarspeldbochten. (kijktechniek).

En dit alles terwijl je ook nog van de prachtige omgeving kunt genieten.

De wegen in Luxemburg zijn relatief goed waarbij de glimmende vangrails je zo nu en dan vriendelijk toelachen. Onze instructeurs, Harold en Jasper nemen ieder 7 deelnemers onder hun hoede.

.

.

Zondag

De zondag zien er verder ongeveer hetzelfde uit als de zaterdag. We ontbijten weer gezamenlijk om 8.30 uur, om vervolgens de dag weer te vullen met een mooie motorroute of … net waar je zin in hebt. Vergeet wederom niet je keuze voor het avondeten (19.00 uur) door te geven.

 

.

Maandag
Op maandag ontbijten we ook weer samen om 8.30 uur. Vóór of na het ontbijt worden alle openstaande rekeningen betaald, nemen we afscheid van het “Hoscheid” team en beginnen we in groepjes aan de geplande terugreis met opnieuw naar behoefte gelegenheid om een kop koffie en/of de lunch te gebruiken. Zij die snel thuis willen zijn, zijn ook vrij om de snelweg te nemen, maar veruit de meeste deelnemers maken ook van de laatste dag nog een mooie motorrit.

 

De maanden mei en juni zijn het zonnigst, terwijl juli en augustus het warmst zijn. In augustus en december valt de meeste neerslag. De gekozen periode (20 t/m 23 juli) is dus optimaal gekozen.Voor de motorrijder is Luxemburg een toerist-vriendelijk land. Het kost meestal weinig moeite om een leuk plekje te vinden voor een kop koffie of een voedzame lunch, al moet je daarvoor niet in de allerkleinste dorpjes zijn. De wegen zijn prima en bieden veel afwisseling in landschappen en bochtenwerk. Een weekend Luxemburg staat garant voor “machtig-mooie-motor-meters”. Tel daar de gastvrijheid van het hotel en het voorbereidende werk en het goede gezelschap van de MC Spat.Lab leden bij op, en je hebt een evenement wat je absoluut niet wilt missen.

-home-

.

RouteInformatie

 

Heenreis

Het eerste stuk rijden we weer over de snelweg naar Duitsland, om vrij snel na Aachen daar vanaf te wijken en via mooie slingerweggetjes naar Luxemburg te rijden. Een groot deel van de route blijft door Duitsland heen slingerenen we hebben voor ieder wat wils: we rijden langs een aantal mooie stuwmeren in de Eifel en door mooie bosgebieden. Van rustig slingerende weggetjes tot mooie haarspeldbochten!

Klik hier om de route te zien.

 

Rondrit 1: Hart van Luxemburg

Deze route voert door Luxemburg en laat de mooiere plekken van het land zien. Wederom een afwisselende route met een aantal bekende plekken, maar ook zeker weer nieuwe stukken. De route voert onder andere weer een stuk door Klein Zwitserland en langs “lac de haute-Sure”, maar brengt ons ook heel even dicht langs Arlons. Net na Arlons, op de N882 naar Oberpallen kom je een restaurantje tegen waar je kunt lunchen (= Tip van Flip: de weg richting Arlons is namelijk heel lang heel leeg…). Uiteraard, om de dag af te ronden, is er het zoete toetje van Kautenbach. Je mag zelf beslissen of we hier de haarspeldbochten of de ijssalon bedoelen.

Klik hier om de route te zien.

 

Rondrit 2: Eifelroute

We konden het niet laten om ook hier een stuk door Duitsland te rijden. Het blijft een mooi gebied met schitterende uitzichten en heerlijke stuurwegen. Als je mee hebt gedaan aan de bergtraining, dan kun je op deze route zeer zeker het geleerde in de praktijk brengen. De wegen lenen zich er uitstekend voor. Het is een wat sportievere route dan het Hart van Luxemburg, waardoor je iets meer kilometers kunt maken / vreten: strak geasfalteerde wegen leiden ons langs mooie dorpjes met veel terrasjes.

Klik hier om de route te zien.

 

Terugreis

Tijdens de terugreis doen we 3 landen aan. Luxemburg, Belgie en Duitsland laten tijdens deze terugrit duidelijk hun verschillende karakters zien (de vlakte in de Belgische Haute Fagne versus de “bergen” in de Eifel). Mocht je van een lekkere lunch willen genieten, dan kun je eventueel stoppen in Rohren bij “de Lange Mann”. We hebben het eindpunt van de route bij Simonskall gelegd. Dat laatste stukje weg (na de afslag van de L160 af) leidt naar  door een nauw dal naar een klein dorpje vol met terrasjes en ligt erg mooi tussen twee beboste heuvels in. Zeker een goede plek om afscheid te nemen van (hopelijk) een wederom geslaagd weekend stuurplezier.

Klik hier om de route te zien.

.

 

-home-

Correct laden routes

 

Een van de meestvoorkomende problemen met het laden van routes heeft te maken met het inladen van routes van een derde (deze dus). Alles lijkt in orde, maar zodra je de route in mapsource of basekamp wil openen krijg je een foutmelding.

 

De beschrijving hoe je de routes correct kunt laden vind je hier!! 

 

Garmin GPS route

 

Routes Mapsource

Routes Basecamp

Routes bergtraining Mapsource (route kan nog wijzigen)

Routes bergtraining Basecamp (route kan nog wijzigen)

TomTom GPS route

Routes zipbestand (zijn gecontroleerd ‘op papier’!!)

Routes bergtraining zipbestand (zijn gecontroleerd ‘op papier!!)


-home-
 

Controle van je motor

Klik hier voor de motorcontrolepunten voor aanvang van het motorrijden (BRAVOK)

Organisatie

Deze toertocht wordt georganiseerd door Motorclub MC Spat.Lab Eindhoven

Anja Welvaarts       spatlab@gmail.com       06-496555863
Leonor Orban       leonor.orban@gmail.com        
Jeroen Alink       jeroen.alink@gmail.com        
Frank Vork       ftavork@gmail.com        
Mark van Veghel       mark.van.veghel@chello.nl